Keinoja tehokkaampaan someviestintään

Somevaikuttamista vaalikampanjan alla

Flowa oli valmentamassa Kainuun kuntavaaleihin valmistautuvia vaikuttajia Kajaanin historiallisella Raatihuoneella 27.12. Iltapäivän aikana kävin vaalikamppailuun valmistautuvien kanssa läpi tehokkaan somevaikuttamisen keinoja sekä työkaluja.

Kainuulaisten kanssa läpikäytiin sitä, miten onnistunut someviestintä syntyy: yhdistämällä aitous ja suunnitelmallisuus. Etenkin jos kanavat ovat vieraita, on hyvä suunnitella somen käyttöään hieman etukäteen: varata aikaa niin tekstien kuin kuvienkin tuottamiseen sekä muistutella itseään siitä, mistä kaikesta on hyvä somessa kertoa, ja missä vaiheessa. Jos tulossa on esimerkiksi iso vaalitapahtuma, missä vaiheessa siitä kerrotaan eri kanavilla ja miten. Suunnitelmallisuus ei sulje pois aitoutta, vaan päinvastoin tukee oman sanoman aitoa esilletuontia. Pienellä suunnittelulla se vain on usein helpompaa.

Kouluttajan onni oli suuri, kun sain ehdat käsinneulotut villasukat kiitokseksi.

Perusasiat haltuun ja kohti huippua

Paikalle oli saapunut väkeä kaikilta Kainuun kolkilta ja osallistujien ikä vaihteli abiturientista pitkän linjan eläkeläiseen. Osalle some oli tuttu juttu, kun taas toisille vielä varsin uusi asia. Valmennus aloitettiin varsin perusasioista, kuten käymällä läpi suosituimpien somekanavien profiileja ja käyttötarkoituksia, ja siitä edettiin sitten aina siihen mistä toimiva somekanava koostuu ja mitä sellaisen luominen vaatii.

Tavoitteena oli saada koottua osallistujille oma työkalupakki, jonka avulla lähteä kehittämään omaa sometyöskentelyä olipa lähtökohtana sitten aloittaminen aivan alusta taikka sitten oman jo olemassa olevan somen käytön boostaaminen.

Kajaanin historiallinen raatihuone tarjosi hienot puitteet koulutukselle.

Vahvoja visioita ja viestintätavoista keskustelua

Kainuulaisilla oli selkeä visio ja vahva tahto siitä, mitä kevät tulee pitämään sisällään, ja valmennuksesta saadun lisäpotkun ansiosta voimme odottaa Kainuuseen hienoa vaikuttamisen kevättä. Paikallaolijoiden suuri ikähaitari tarjosi myös hienot puitteet toivottuun sukupolvia ja viestintäkulttuureja koskevaan keskusteluun, jonka aikana luotiin silmäys X-, Y- ja Z-sukupolvien somen käyttöön ja viestintätapoihin.

Henkilökohtaista sparrausta

Yhteisen osion jälkeen vuorossa oli vielä henkilökohtaista sparrausta omien somekanavien käytössä sekä kädestä käteen annettua pikaperehdytystä niihin nikseihin ja ohjelmiin, joiden käyttö tekee sosiaalisen median käytöstä osana vaalikampanjaa entistä tehokkaampaa. Näin jokainen halukas sai sometyöskentelynsä tehostamiseen oikein lentävän lähdön ja ratkaisut yksilöityihin kysymyksiinsä.

Koulutuksessa ehdittiin antaa myös henkilökohtaista opastusta esim. oman LinkedIn - profiilin suhteen.

Sparraamalla haettiin kärkeä juuri siihen omaan, aidon viestin läpituontiin esimerkiksi miettimällä sitä miten omat vaaliteesit saa kitetytettyä twiittiin sopiviksi tai millainen kuvakerronta parhaalla tavalla sopii asian yhteyteen.

Pienillä asioilla on suuri vaikutus

Hyvinkin pienellä sparrauksella on mahdollista saada aikaan suuri tulos, ainakin jos porukka on yhtä innolla mukana kuin Kainuussa oli. Sosiaalisen median tehokas käyttö oli monelle osallistujalle uusi asia, jonka käyttöönotto selkeästi hieman jännitti, mutta kun asioita käytiin yhdessä läpi saatiin tekemiseen varmuutta ja siten tilaa mahtaville ideoille ja toteutuksille.


“Tärkeintä on lähteä rohkeasti tekemään”

- Jarno Alastalo, Sometarinoita Suomesta –kirjan kirjoittaja


Kommenttien perusteella uutta potkua somen käyttöönsä saivat niin he, joille somekanavat olivat jo aiemmin tuttuja kuin hekin, joille koko sana oli vielä ennen tilaisuuden alkua hieman mystinen.

Somettaminen kirjoissa ja kansissa

Kirjojen ystäville somerintamalta löytyy jo joitakin asiaa käsitteleviä teoksia, vaikka somettaminen onkin vielä suhteellisen tuore ilmiö.

Jarno Alastalon kirja Sometarinoita Suomesta sisältää tarinoiden muodossa somekentällä toimivien kokeneiden tekijöiden kertomuksia aina poliittisista vaikuttajista tubettajiin ja hupivideoiden tekijöistä ihmisoikeustyön puurtaajiin. “Somessa menestyneitä tarinoita yhdistää aitous ja intohimo asiaa kohtaan.” Jarno kertoo. “Moni on lähtenyt tekemään hommaa alunperin itselleen, käyttäen somea itseilmaisun välineenä.”

Jarno Alastalo on kirjoittanut kirjan suomalaisista kokeneista somekentän toimijoista.

Jarno kuitenkin täsmentää, ettei intohimon tarvitse olla mitään kaiken syrjäyttävää paloa, vaan enemmänkin aitoa halua toteuttaa tärkeänä pitämäänsä asiaa ja jakaa se muiden kanssa. “Somen kautta on mahdollista löytää ja tavoittaa samanhenkiset ihmiset” Jarno jatkaa “Siksi se on niin hieno väline.”


Haluatko tehostaa somen käyttöäsi?

Haluaisitko sähköpostiisi käytännöllisiä vinkkejä somen käytön vaikuttavuuden parantamiseen?

Tilaa ilmainen somen käyttövinkit -mailikurssimme syöttämällä mailiosoitteesi alle:

Tiina 'Milsa' Malin hyppäsi valmentamisen pariin pelien ja startuppien maailmasta. Milsan intohimoja ovat ihmisten parissa toimiminen ja asioiden ratkaiseminen sekä edelleenkehittäminen.

comments powered by Disqus