Ohjelmistotuotteiden kehityksessä tuotteen elinkaari sanelee pitkälti strategian. Tuotteen elinkaaren aikana on kuitenkin useita tapoja hajauttaa investointiriskejä niin, että elinkaaren pään saavutettaessa ongelmat eivät kasva ylitsepääsemättömiksi.
Tasapainotettu portfolio
Korporaatioissa panostetaan portfolionhallintaan. Tuoteportfolion hallinnassa ei ole kyse vain siitä, että hallitaan monen tuotteen kokonaiskuvaa. Kyse on enemmänkin eri markkinoiden ja tuote-elinkaarien tasapainottamisesta.
Ja tässä tasapainottamisella ennakoidaan markkinoiden muuttumista ja tuotteiden elinkaarien vaiheita: kasvu, huippu, hiipuminen, poistuma. Ja pyritään pitkän aikavälin menestykseen ja jatkuvuuteen. Pitkällä aikavälillä tämä tarkoittaa aina aktiivisia luopumispäätöksiä ja investointeja uudistumiseen.
Samaa ajattelutapaa voidaan soveltaa myös pienemmässä mittakaavassa tuotekehityksessä.
Tuotteen elinkaari
Kaikki tuotteet kohtavat ennen pitkää loppunsa. Kasvuvaiheen jälkeen seuraa lypsylehmävaihe, jossa asiakaskunta ei enää kasva, mutta olemassaolevat asiakkuudet tuovat sisään rahaa kestävällä tahdilla. Tämän jälkeen koittaa hiipumisvaihe, jonka aikana valtaosa asiakkaista jättää tuotteen.
Riippuu markkinasta ja kilpailusta, miten nopeasti tuote liikkuu yhdestä elinkaaren vaiheesta toiseen. Tämän takia on tärkeä seurata markkinaa ja pysyä kilpailussa mukana, jotta kasvu- ja lypsylehmävaiheita saadaan jatkettua mahdollisimman pitkään.
Mutta hiipuminen ja loppu kohtaa vääjäämättä jossain vaiheessa. Tämän riskin taklaamisen takia kannattaa panostaa vähän, mutta tasaisesti myös uusiin tuotelähtöihin ja liiketoimintamalleihin.
Ohjenuora kehitysinvestointien hajauttamiseen
Seuraavassa yleinen ohjenuora tuotekehitysinvestointien hajauttamiseen:
- 5-10% investoinneista uusiin tuotelähtöihin
- 20% investoinneista uudistumiseen - esim. nykyisen tuotteen uusiin markkinoihin tai käyttökohteisiin
- 60+% investoinneista kilpailukykyyn ja kasvuun
- max. 20% investoinneista nykyisen tuotteen ylläpitoon
Tämä ohjenuora on koostettu useista lähteistä ja on mielestäni tarpeeksi hyvä hyödynnettäväksi – tarkkoja lukuja kannattaa hienosäätää sovellusyhteyteensä.
Miksi investoida uusiin tuotelähtöihin
Uusiin tuotelähtöihin investoiminen auttaa valmistautumaan siihen tilanteeseen, kun nykyinen tuote tulee elinkaarensa päähän.
Uusien tuotelähtöjen luominen on erittäin epävarmaa puuhaa. Yhdeksän kymmenestä tuotestartupista epäonnistuu. Tarvitaan siis riskin hajauttamista useaan tuotelähtöön. Ja tämä vaatii paljon kalenteriaikaa. Sen takia mielestäni ei ole koskaan liian aikaista alkaa investoimaan tähän.
Miksi investoida uudistumiseen
Nykyisen tuotteen markkinoilla voi tapahtua yllätyksiä. Samoin tuotteen nykyisen markkinan läheltä voi löytyä houkuttelevia markkinoita, jotka voivat osoittautua pitkäikäisemmiksi. Ja joille voidaan päästä tekemällä vain pieniä lisäyksiä olemassaolevaan tuotteeseen.
Kasvuvaiheessa olevan tuotteen tapauksessa tämä 20% investointi tarkoittaa tuotteen nykyiseen markkinaan keskittymistä. Muissa vaiheissa tämä on hyvä muistutus investointien hajauttamisesta riskien pienentämiseksi.
Kilpailukykyyn ja kasvuun investoiminen
Kasvuvaiheessa tämä on selviö. Mutta tuotteen lypsylehmävaiheessa tämä on myös tärkeä investointi elinkaaren pitkittämiseksi.
On huomionarvoista, että tässä mallissa ainoastaan 20% investoinnista on korvamerkitty ylläpidolle. Jos lähdetään tilanteesta, jossa ylläpito syö suuremman osan tuotekehitysorganisaation kapasiteetista, kannattaa uudistumisinvestoinnit sijoittaa teknisen velan poistamiseen, jotta tarvetta ylläpidolle saataisiin vähennettyä. Ja samalla aidoille kilpailukyky- ja uudistumisinvestoinneille olisi jatkossa enemmän kapasiteettia.
Onko tuotteen uudistaminen tai riskien hajauttaminen ajankohtaista?
Me Flowalla olemme softatuotekehityksen uudistumisen kumppaneita. Autamme mieluusti niin teknisen velan poistamisessa kuin teknologioiden ja alustojen uudistamisessa. Sekä uuteen investoimisen koordinoinnissa ja priorisoinnissa.
Ota yhteyttä niin jutellaan teidän tarpeistanne ja tavoitteistanne!