Kun hämmensimme TJ:ta kieltäytymällä tekemästä tarjousta

Todelliset arvot näkyvät parhaiten silloin, kun pelissä on jotain arvokasta. Yhteisön tai firman tapauksessa yhteiset arvot ovat sellaisia, joita halutaan jakaa kertomalla tositarinoita siitä, kuinka toimittiin. Halutaan jakaa, koska ollaan ylpeitä siitä, miten toimittiin.

Tarinamme kieltäytymisestä

Meillä Flowassa yksi tälläinen tarina on tarina siitä, kuinka kieltäydyimme lähettämään tarjousta konsultoinnista asiakkaalle. Tarjousta, jonka asiakkaan toimitusjohtaja oli meille speksannut. Ja joka olisi sen takia varmasti johtanut kauppaan.

Meni vain 15 minuuttia siitä, kun olimme kertoneet asiasta sähköpostitse tälle toimitusjohtajalle, ennen kuin hän soitti minulle. Hän halusi selityksen, koska ei voinut uskoa, että miksi konsulttifirmalle ei tunnu raha kelpaavan.

Syy päätökseemme

Syy päätökseemme (ja tämän selitin myös hänelle) oli se, ettemme uskoneet, että hänen pyytämänsä tarjouksen mukainen palvelu auttaisi häntä tai hänen firmaansa.

Se olisi toki tuonut meille laskutusta ja kannattavaa liiketoimintaa, ainakin lyhyellä tähtäimellä. Mutta luultavasti ei asiakastyytyväisyyttä eikä meidän näkökulmastamme myöskään mielekästä työsarkaa.

Tarinan taustaa

Kyseessä oli ongelmissa oleva pitkän linjan ohjelmistofirma, jolla oli monta monituista ongelmaa. Firma oli jo yli 15 vuoden ajan tehnyt kannattavaa liiketoimintaa palvellen teollisuusyrityksiä.

Kuten monet firmat, arki oli ajanut tämänkin firman pois tuoteliiketoiminnasta kohti projektiliiketoimintaa. Sen sijaan, että firmassa olisi pyritty luomaan yhtenäistä tuotetta asiakaskunnan tärkeimpiä yhteisiä tarpeita palvelemaan, firma oli lähtenyt asiakaskohtaisten räätälöintien ja ohjelmistoversioiden tielle.

Tämän seurauksena tuottomarginaalit olivat pysyneet alhaisina ja kokonaisuuden teknologinen kompleksisuus oli vuosien varrella kasvanut massiiviseksi. Tämä näkyi johdolle ratkaisukehityksen tehottomuutena.

Päästäkseen pois tästä tilanteesta firman johto oli aloittanut ratkaisukehityksen tehostamisohjelman. Se halusi tilata meiltä ratkaisukehityksen Lean-arvovirtakartoituksen ja toiminnan tehokkuuden arvioinnin kehitysohjelman toimenpiteiden suunnittelun tueksi.

Meidän näkökulmamme

Meidän näkökulmastamme katsottuna näkökulma tuntui väärältä: meistä näytti siltä, että ongelma ei ollut firman ratkaisukehityksessä, vaan firman liiketoimintamallissa. Kehityksen tehostaminen tuottaisi vain rajallisesti hyötyjä, kun taas isompaa kuvaa tarkastelemalla ja kehittämällä voisi mahdollisuuksia parantaa löytää huomattavasti enemmän.

Puhelun loppu

Puhelinkeskustelussamme tämä toimitusjohtaja kiitti meitä rehellisestä ja suorasanaisesta arviostamme. Hän myös ilmaisi olevnsa asiasta eri mieltä. Olin asiasta sinänsä samaa mieltä: hänellä oli kuitenkin parempi katsantapaikka yritykseensä. Annoimme hänelle muutaman sellaisen konsultin yhteystiedot, jotka tekivät hänen pyytämänsä tarjouksen mukaista konsultointia.

Loppusanat

Meille Flowassa yrittäjyys on sitä, että me voimme tehdä sellaisia päätöksiä, jotka koemme oikeiksi. Ja että me kannamme vastuun tekemistämme päätöksistä. Sen takia uskomme, että meidän kanssamme työskentely on hyvin erilaista kuin esim. yhteistyö tavallisen konsulttifirman kanssa.